هشدار؛ این آجیل های سمی را نخرید


رنگ پس دادن، نشانه غیربهداشتی بودن آجیل است؛ به کار بردن هر نوع رنگ، حتی رنگ‌های مجاز خوراکی در تولید آجیل‌ها ممنوع است.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آجیل را باید به صورت فله‌ای و کیلویی بخرند، این در حالی است که می‌توان آن را به شکل بسته‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی تهیه کرد، البته خیلی‌ها هم این نکته را می‌دانند، اما با این وجود ترجیح می‌دهند که خرید خود را به شکل فله‌ای انجام بدهند و برای این کارشان هم دلایل متعددی دارند.

آجیل باز ارزان‌تر از انواع بسته‌بندی‌شده است، می‌توان آن را به حداقل میزان دلخواه خریداری کرد، قبل از خرید آن را مزه و امتحان کرد و دیگر هیچ هزینه اضافی هم بابت بسته‌بندی آن پرداخت نمی‌شود؛ این موارد از جمله دلایل مردم برای خرید آجیل فله‌ای است.

اما واقعیت چیز دیگری است، شرایط نگهداری، نحوه تهیه و فرآوری، میزان و نوع رنگ به‌کاررفته و بسیاری از عوامل دیگر در سلامت آجیل نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند، تهیه آجیل بسته‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی به این معنی است که خاطر خریدار  باید بابت این فاکتورها آسوده‌ باشد.

علی ارغوانی متخصص داخلی اظهار کرد: سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین می‌توانند آجیل و خشکبار را آلوده کنند؛ واحد‌های صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گیری آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند، اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی قابل ردیابی نیستند.
هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید

این متخصص داخلی بیان کرد: اگر به هر دلیلی ترجیح می‌دهید که خرید خود را به همان شکل سنتی انجام دهید، تلاش کنید تا هنگام انتخاب و خرید آجیل نوروزی، نکات مهم را رعایت کنید؛ تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه‌های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، بخرید؛ از خرید گذری یا خرید از دستفروشان خودداری کنید.

ارغوانی ادامه داد: هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید؛ آجیل تازه نباید هیچ‌گونه بوی نامطبوعی مانند بوی نا، بوی ماندگی، بوی تند و بوی ترشیدگی داشته باشد،؛ به ظاهر آجیل خوب دقت کنید، وجود حفره یا کپک زدگی از نشانه‌های  آجیل کهنه است، اگر در میان آجیل، بقایای حشرات مرده یا زنده را دیدید، بدانید که آجیل کهنه و فاسد است.